PnŚ Extra - Ewa Chodakowska - alternatywy dla pączków

W Tłusty Czwartek dyspensa na jedzenie pączków przysługuje każdemu. Co jednak jeść, by godnie uczcić koniec karnawału i nie naruszyć zasad diety? Proponujemy alternatywy dla pączków

Kuleczki z kokosem  
(4 porcje, 1 porcja to 145 kcal)
  • Daktyle – 100g
  • płatki owsiane - 30 g
  • wiórki kokosowe – 20 g 
Daktyle namocz w kilku łyżkach ciepłej wody. Odstaw na 20 minut. Następnie zmiksuj daktyle. Pod koniec miksowania dodaj płatki. Wszystko dobrze wymieszaj i obtocz w wiórkach.

Fit pączki
Pączki z mąki żytniej
1 sztuka (60g) ok. 100 kcal 
  • Mąka żytnia razowa - 500g
  • Mleko, 2% tł. - 250ml 
  • Drożdże - 50g
  • Oliwa - 10g
  • Ksylitol - 10g
  • Sól - 1g
Mąkę przesiej przez sitko. Pół porcji mąki przesyp do dużej miski. Podgrzane, ciepłe mleko rozrób z drożdżami i ksylitolem, mieszaj aż wszystko się  rozpuści. Przykryj ściereczką i odstaw na około 30 minut do wyrośnięcia. Dodaj resztę składników. Dobrze wyrabiaj. Odłóż ponownie na 30 minut, aż ciasto wyrośnie. Następnie przełóż ciasto na blat i delikatnie rozwałkuj na grubość 1 cm. Wycinaj kółeczka szklanką. Blaszkę do pieczenia wyłóż papierem do pieczenia. Pączki ułóż na blaszce. Włóż do nagrzanego piekarnika. Pączki piecz w 185 stopniach przez ok. 10 - 12 min. 
Możesz dodatkowo oprószyć gotowe pączki zmielonym ksylitolem, wiórkami kokosowymi lub posmarować cienką warstwą domowego dżemu. 

Pączki kokosowe 
1 sztuka (60g) ok. 135 kcal 
  • Mąka kokosowa - 500g
  • Mleko 2% tł. - 250ml
  • Drożdże - 10g
  • Oliwa - 10g
  • Ksylitol - 10g
  • Sól - 1g
Mąkę przesiej przez sitko. Pół porcji mąki przesyp do dużej miski. Podgrzane, ciepłe mleko rozrób z drożdżami i ksylitolem, mieszaj aż wszystko się  rozpuści. Przykryj ściereczką i odstaw na około 30 minut do wyrośnięcia. Dodaj resztę składników. Dobrze wyrabiaj. Odłóż ponownie na 30 minut, aż ciasto wyrośnie. Następnie przełóż ciasto na blat i delikatnie rozwałkuj na grubość 1 cm. Wycinaj kółeczka szklanką. Blaszkę do pieczenia wyłóż papierem do pieczenia. Pączki ułóż na blaszce. Włóż do nagrzanego piekarnika. Pączki piecz w 185 stopniach przez ok. 10 - 12 min. 
Możesz dodatkowo oprószyć gotowe pączki zmielonym ksylitolem, wiórkami kokosowymi lub posmarować cienką warstwą domowego dżemu. 

Pączki kukurydziane:
1 sztuka (60g) ok. 115 kcal  
  • Mąka kukurydziana - 500g
  • Mleko 2 % tł. - 250ml
  • Drożdże - 50g
  • Oliwa - 10g
  • Ksylitol - 10g
  • Sól - 1g
Mąkę przesiej przez sitko. Pół porcji mąki przesyp do dużej miski. Podgrzane, ciepłe mleko rozrób z drożdżami i ksylitolem, mieszaj aż wszystko się  rozpuści. Przykryj ściereczką i odstaw na około 30 minut do wyrośnięcia. Dodaj resztę składników. Dobrze wyrabiaj. Odłóż ponownie na 30 minut, aż ciasto wyrośnie. Następnie przełóż ciasto na blat i delikatnie rozwałkuj na grubość 1 cm. Wycinaj kółeczka szklanką. Blaszkę do pieczenia wyłóż papierem do pieczenia. Pączki ułóż na blaszce. Włóż do nagrzanego piekarnika. Pączki piecz w 185 stopniach przez ok. 10 - 12 min. 
Możesz dodatkowo oprószyć gotowe pączki zmielonym ksylitolem, wiórkami kokosowymi lub posmarować cienką warstwą domowego dżemu. 

Tradycyjne z mąki pszennej w wersji Fit:
1 sztuka (60g) ok. 140 kcal  
  • Mąka pszenna - 500g
  • Mleko 2% tł. - 250ml
  • Drożdże - 50g
  • Oliwa - 10g
  • Ksylitol - 10g
  • Sól - 1g
Mąkę przesiej przez sitko. Pół porcji mąki przesyp do dużej miski. Podgrzane, ciepłe mleko rozrób z drożdżami i ksylitolem, mieszaj aż wszystko się  rozpuści. Przykryj ściereczką i odstaw na około 30 minut do wyrośnięcia. Dodaj resztę składników. Dobrze wyrabiaj. Odłóż ponownie na 30 minut, aż ciasto wyrośnie. Następnie przełóż ciasto na blat i delikatnie rozwałkuj na grubość 1 cm. Wycinaj kółeczka szklanką. Blaszkę do pieczenia wyłóż papierem do pieczenia. Pączki ułóż na blaszce. Włóż do nagrzanego piekarnika. Pączki piecz w 185 stopniach przez ok. 10 - 12 min. 
Możesz dodatkowo oprószyć gotowe pączki zmielonym ksylitolem, wiórkami kokosowymi lub posmarować cienką warstwą domowego dżemu.