Lekkie dania na upały - chłodnik z ogórka i awokado

Jurek Nogal proponuje dania, które pomogą nam lepiej znieść letnie upały. Przygotuje chłodnik z ogórka i awokado, sałatkę z pomidorami i marynowanymi warzywami oraz pieczoną cebulę.

Sałatka z pomidorami i marynowanymi warzywami
Do zamarynowania:
  • Ocet jabłkowy 100 ml
  • Ziarna kolendry 1 łyżka
  • Chilli ½ strąka
  • Czosnek 1 ząbek
  • Cukier 1 łyżka
  • Marchew 1 szt.
  • Burak 1 szt.
  • Kalarepa 1 szt.
Sałatka:
  • Pomidory różne rodzaje 8 szt.
  • Kapary 1 łyżka
  • Chilli ½ strąka
  • Bazylia garść
  • Oliwa
  • Szalotka 1 szt.
  • Stary chleb 3 kromki
  • Feta  lub kozi ser 100 g
Ocet zagotuj z cukrem, kolendrą, chilli i czosnkiem. Zalej nim pokrojone w plastry warzywa i odstaw aż ostygną. Odcedź warzywa i dodaj do sałatki zrobionej z: Pomidorów podzielonych na ćwiartki. Wymieszanych z porwanymi listkami bazylii, kaparami, drobno pokrojoną szalotką i posiekanym chilli. Starym chlebem porwanym, skropionym oliwą i przesmażonym na patelni. Marynatę zagotuj i zredukuj, wyciągnij czosnek i ostudź. Sałatkę posyp pokruszonym serem i polej sosem z marynaty i oliwą.

Chłodnik z ogórka i awokado
  • Ogórek 3 szt.
  • Awokado Hass 2 szt.
  • Oliwa
  • Limonka 1-2 szt
  • Cebula  czerwona mała 1 szt.
  • Czosnek 1 ząbek
  • Jogurt grecki  1 op.
  • Kolendra garść
  • Orzechy pistacjowe 2 łyżki
Na krem:
  • Cebula 1 szt.
  • Por 1 szt.
  • Oliwa
  • Sól, pieprz
Warzywa na bulion pokrój w kawałki i podsmaż na oliwie. Zalej odrobiną wody i gotuj 15 minut. Zblenduj i ostudź. Jedno całe i pół awokado zmiksuj z oliwą, dwoma ogórkami wraz z pestkami, posiekanym ząbkiem czosnku i sokiem z limonki. Dodaj jogurt i wlej gęsty krem z warzyw . Dopraw solą i pieprzem. ½ awokado pokrój na kawałeczki, ogórka zetrzyj na tarce o grubych oczkach, czerwoną cebule pokrój w cienkie półksiężyce. Wszystko dodaj do reszty. Na wierzchu posyp prażonymi orzeszkami i kolendrą, polej oliwą.

Pieczona cebula
  • Cebula 4 szt.
  • Listek bobkowy, ziele, cynamon laska
  • Sól gruboziarnista 4 łyżki
  • Jaja 2 szt.
  • Olej 200 ml
  • Czosnek 1 ząbek
  • musztarda
  • Sól, pieprz
  • Szczypior, mięta, tymianek, lubczyk
Obierz cebulę . Obetnij korzonki i górne części z których wyrasta szczypior. Włóż do garnka i zalej wodą, dodaj ziele i listek bobkowy oraz laskę cynamonu. Gotuj ma małym ogniu aż cebula zacznie mięknąć (około 15 minut). Wyjmij ją teraz delikatnie z wody. Natnij od góry na krzyż do połowy wysokości cebuli. Na papierze do pieczenia wysyp gruboziarnista sól i na niej poukładaj cebule. Teraz wstaw do piekarnika i piecz około pół godziny w 180 stopniach aż się cebule zarumienią. W trakcie gdy cebulę się pieką przygotuj majonez. Żółtka zacznij delikatnie ubijać lejąc do nich cienkim strumieniem olej. Gdy zgęstnieją dodaj ostudzony, lekko podsmażony na oleju czosnek z solą i łyżeczkę musztardy. Wymieszaj dokładnie. I wstaw do lodówki. Upieczone cebule wyjmij na talerz i polej majonezem. Posyp szczypiorem i świeżymi ziołami.