CZYM JEST GĘSTOŚĆ ENERGETYCZNA POSIŁKÓW?

Jedz więcej i chudnij… czyli o gęstości energetycznej posiłków. Czy można jeść dużo i nie przytyć? A nawet schudnąć? Tak! I nie ma w tym żadnego paradoksu. Wystarczy wybierać produkty o niskiej gęstości kalorycznej (energetycznej). To oznacza, że zamiast małej garstki wysoko kalorycznych frytek, warto zjeść duża michę sałaty z pysznymi dodatkami, wartość kaloryczna będzie porównywalna, ale jedząc sałatkę, będziesz dużo bardziej najedzony! Uwaga! Badania pokazują, że zazwyczaj jemy posiłki o podobnej objętości. Z tego powodu wystarczy zmniejszyć gęstość energetyczną posiłku, aby spożyć mniej kalorii. Gęstość kaloryczna to zawartość kalorii w pewnej objętości produktu, zwykle w 100 gramach. Ogólna zasada jest taka: niska gęstość kaloryczna wynika z dużej zawartości wody w produkcie, a wysoka z obecności tłuszczu i cukrów, do grupy żywności o niskiej gęstości kalorycznej zaliczymy warzywa i większość owoców, chudy nabiał, drób i produkty pełnoziarniste, a do produktów gęstych kalorycznie: słodycze, sery, żywność wysoko przetworzoną i tłuste mięsa.