KULINARNA PODRÓŻ PRZEZ GRECJĘ cz. 3

SAŁATKA GRECKA – HORIATIKI
Składniki na 2 osoby: 
  • pomidory 2szt, 
  • ogórki 1 szt, 
  • cebula czerwona 1 szt, 
  • papryka zielona lub czerwona podłużna 1 szt, 
  • oliwa 150 ml, 
  • dzikie oregano, 
  • sól, 
  • pieprz, 
  • feta 100 gr, 
  • oliwki
Pomidory i ogórki pokrój na ok. dwucentymetrowe (lub troszkę mniejsze jeśli lubisz) kawałki i wrzuć do dużej miski. Cebulę i paprykę oczyść, przekrój na pół i posiekaj w pół-talarki i wrzuć do miski. Całość zasyp szczyptą soli by puściła soki. Po ok.15 minutach dodaj oliwę, oregano, pieprz i wymieszaj dokładnie dosalając w razie potrzeby. Na wierzchu sałatki połóż plaster fety, całość udekoruj oliwkami. Kali orexi!

MOUSSAKA
Składniki na 6 osób: 
  • bakłażany 3 szt, 
  • jagnięcina tłusta mielona lub do zmielenia 400 gr, 
  • wołowina tłusta mielona lub do zmielenia 300 gr, 
  • boczek surowy zmielony lub do zmielenia 100 gr, 
  • szafran – szczypta, 
  • cynamon – szczypta, 
  • mleko tłuste 0,5l, 
  • mąka pszenna 100 gr, 
  • masło 300 gr, 
  • pomidory z puszki 150 gr, 
  • oregano, 
  • cebula 200 gr, 
  • czosnek 4 ząbki, 
  • ziemniaki 200 gr, 
  • sól, 
  • pieprz
Bakłażany potnij na ok. półcentymetrowe plastry, zasól, natrzyj i połóż na ręczniku papierowym na ok. 30 min, wytrzyj je i podsmażaj następnie na oliwie. Ziemniaki umyj dokładnie i jeśli są młode i mają cienką skórkę to ją zostaw, w innym przypadku obierz je i potnij na półprzeźroczyste plastry. Zamarynuj je w oliwie i szczypcie soli i wyłóż na szczelną blachę lub naczynie do zapiekania wysmarowane wcześniej masłem, tak by plastry zachodziły na siebie oraz zawijały się na ścianki naczynia. Cebule posiekaj w kostkę, czosnek posiekaj bardzo drobno i podsmażaj na maśle aż do zeszklenia się i odłóż 1/3. Na patelnie wrzuć z cebulą i czosnkiem odcedzone, posiekane pomidory (bez twardych części) i duś przez ok 30 min doprawiając pod koniec oregano, solą i pieprzem. Na patelni lub w garnku rozgrzej oliwę i smaż na niej wymieszane mięsa z dodatkiem odłożonej cebuli. Mięso duś aż się zetnie, dodaj sól i szafran. Ważne by mięso tylko się ścięło i puściło soki. Do garnka postawionego na małym ogniu wrzuć ok 200 gr masła (może być mniej), delikatnie je podkręć by nabrało koloru, wsypuj na do masła mąkę wciąż intensywnie mieszając rózgą i mieszaj aż masa się przyrumieni. Następnie dolewaj powoli mleko mieszając nieustannie, dodaj sól i szczyptę cynamonu i gotuj aż do zgęstnienia. Na ułożone ziemniaki wykładaj pierwszą warstwę mięsa  (bez nadmiaru soków), którą bardzo dokładnie ubij ręką, następnie polej je warstwą pomidorów, na nie połóż gęsto warstwę bakłażanów, czynność powtórz w tej samej kolejności tworząc kolejne trzy warstwy, które przykryj bardzo dokładnie beszamelem. Moussake zapiekaj w 180 st przez ok 40 min – aż do momentu kiedy beszamel pięknie się zarumieni. Kali orexi!

SKORDALIA, czyli puree ziemniaczane z czosnkiem i oliwą
Składniki na 4 osoby: 
  • 600 g ziemniaków, 
  • 4 ząbki czosnku, 
  • 100 ml mleka, 
  • sól, 
  • oliwa
Ziemniaki obierz, ugotuj w wodzie i odcedź. Przetrzyj przez sito na gładkie puree i połącz z mlekiem doprawiając całość solą. W międzyczasie podduś (nie dając koloru) drobno pocięty czosnek na oliwie. Połącz z ziemniakami i podawaj ciepłe skrapiając całość oliwą

HORTA, czyli „gotowana chwasty” z cytryną i oliwą
Składniki na 4 osoby: 
  • 800 g pokrzywy, 
  • szczawiu, 
  • mleczy czy szarłatu (może być miks), 
  • oliwa, 
  • sól, 
  • 2 cytryny
Umyj dokładnie wszystkie zielone liście, osusz. Zagotuj 4 litry wody, posól obficie jak na makaron i gdy wrze wrzuć do środka liście. Gotuj krótko około 1 – 2 minut. Odcedź, wyłóż na talerz i skrop obficie oliwą i posyp delikatnie solą. Podawaj z połówką cytryny