DIETA DLA SENIORÓW

Dzień babci i dziadka tuż tuż, dlatego też dziś szczególną uwagę kierujemy w stronę najważniejszych! Tym którzy pokazali nam świat i dzielili się doświadczeniem – ukochani seniorzy! Już teraz porozmawiamy o produktach , które są niezwykle cenne dla waszego organizmu! Wraz z wiekiem, zwiększa się zapotrzebowanie na witaminy: D (jajka, mięso, mleko, ryby), B6 (ziemniaki, pełnoziarniste pieczywo, mięso, warzywa), B2 (mleko, jajka, zboża, warzywa liściaste), B12 (mięso, mleko, jajka), C (owoce, warzywa, ziemniaki), E (oleje roślinne, warzywa), A (jajka, ryby, warzywa) i β-karoten. Rekomenduje się poza tym stosowanie w diecie wysokiej jakości margaryn, bogatych w witaminy D i A. W żywieniu osób starszych ważne jest zachowanie lub przywrócenie odpowiedniego poziomu m.in. koenzymu Q10, który jest antyoksydantem wewnątrz komórek. Jego stężenie obniża się w organizmie wraz z procesem starzenia – jesteśmy wtedy narażeni na ,,atak” wolnych rodników. Poziom Q10 uzupełnimy, włączając do diety: kurczaka, wołowinę, wątróbkę, olej rzepakowy, tuńczyka, śledzia. Mniejsze ilości, ale też pomocne, powinno się przyjmować w jogurcie, kalafiorach, czarnych porzeczkach. Uważa się, że stosowanie diety śródziemnomorskiej w żywieniu osób starszych może zmniejszyć ryzyko zapadalności osób 65+ na Alzheimera i Parkinsona o 13%.