OLEJ RZEPAKOWY W KUCHNI PNŚ - SALSY I PESTA

SALSY I PESTA
Salsa z awokado:
  • Awokado Hass 2 szt.
  • Cytryna 1 szt.
  • Por 1 szt.
  • Kolendra (garść)
  • Mięta (kilkanaście listków)
  • Orzechy laskowe 100 g
  • Sól, koper włoski
  • Olej rzepakowy nierafinowany
Awokado rozgnieć widelcem i skrop sokiem z cytryny, pora pokrój drobno, kolendrę i miętę posiekaj.
Orzechy zmiażdż i podpraż na suchej patelni. Sól rozetrzyj w moździerzu z koprem włoskim.
Wszystko razem wymieszaj, dopraw solą. Na koniec zalej olejem rzepakowym.

Pesto z natki i pomidorów
  • Pomidory suszone bez zalewy (garść)
  • Natka pietruszki 2 pęczki
  • Migdały w płatkach 100 g
  • Ser szafir 100 g
  • Czosnek 3 ząbki
  • Sól
  • Chilli ½ szt.
  • Olej rzepakowy nierafinowany 100 ml
Pomidory suszone zalej wrzątkiem, odstaw na pół godziny a potem odcedź i posiekaj. Natkę posiekaj, migdały podpraż na suchej patelni. Ser zetrzyj na tarce albo pokrusz drobno. Czosnek zmiażdż z solą i podgrzej w oleju rzepakowym. Wszystkie składniki połącz, dopraw jeśli trzeba.

SMAŻONY RYŻ Z WARZYWAMI
  • Ryż długi 300 g
  • Olej rzepakowy
  • Cebula 2 szt.
  • Kminek 1 łyżeczka
  • Fasolka szparagowa 500 g
  • Fenkuł 1 szt.
  • Marchew młoda 2 szt.
  • Por 1 szt.
  • Kurki 200 g
  • Kolendra ziarna 1 łyżka
  • Szczypior 1 pęczek
  • Orzechy włoskie (garść)
Ryż wypłucz w zimnej wodzie i ugotuj al dente, odcedź. Cebulę przesmaż na oleju rzepakowym z kminkiem i dodaj do ryżu. Fasolkę pokrój na pół i zanurz we wrzątku na 2 minuty, fenkuła pokrój na kawałeczki, marchew pokrój w półksiężyce, pora w plasterki. Rozgrzej olej na patelni i wrzuć opłukane i wysuszone kurki i ziarna kolendry. Po minucie dodaj marchew, fenkuła, fasolkę i pora. Smaż na dość mocnym ogniu. Dopraw solą i pieprzem. Dodaj ryż, smaż chwilę mieszając. Na koniec posyp posiekanym szczypiorem i orzechami.

LANGOSZ
  • Mąka pszenna 500 g
  • Mleko 320-350 ml
  • Ziemniak średni 1 szt.
  • Drożdże 1 saszetka / pół kostki
  • Sól
  • Olej rzepakowy 1-2 L
  • Śmietana
  • Czosnek
  • Pomidory malinowe 6 szt.
  • Cebula czerwona 1 szt.
  • Szczypior 1 pęczek
  • Lubczyk kilka liści
  • Chilli 1 szt.
  • Olej rzepakowy nierafinowany
Ziemniaka ugotuj i przeciśnij przez praskę albo zblenduj i wymieszaj z mlekiem, dodaj drożdże i wlej wszystko do mąki, posól. Wyrabiaj ciasto około 4 minuty. Ma być lekkie i nietwarde. W razie potrzeby dolej trochę mleka. Przykryj i odstaw na godzinę w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Pomidory pokrój na kawałki, cebulę w piórka, posiekaj szczypior i lubczyk oraz chilli. Wszystko wymieszaj. Rozgrzej olej w płaskim garnku o średnicy minimum 30 cm. Zamocz rękę w wodzie i weź garść ciasta, uformuj placek grubości 1,5 cm i delikatnie wrzuć na olej i zanurz. Smaż placek około minutę. Na wierzchu nałóż śmietanę wymieszaną z czosnkiem albo warzywa i polej odrobina oleju rzepakowego nierafinowanego.