JAK PRZESTAĆ ZAJADAĆ STRES

Tuczący stres. Dlaczego zestresowani mają większy problem z nadwagą i otyłością? Jak uwolnić się od „zajadania stresu”? Ponad 25% Polaków cierpi na otyłość. W ciągu ostatnich 2 lat odsetek osób, które mają problem z nadwagą w kraju powiększył się, a Polacy znaleźli się w pierwszej piątce najbardziej otyłych narodów w Europie. (Światowy Indeks Bezpieczeństwa Żywnościowego) Część naukowców skłania się do wniosku, że za tycie w wyniku stresu, może być odpowiedzialny hormon syntetyzowany przez korę nadnerczy – kortyzol. 1.Jego stężenie zwiększa się w sytuacjach stresowych. 2. U osób otyłych stężenie kortyzolu jest wyższe niż u szczupłych. Mechanizm: w momencie stresu tkanka tłuszczowa jest spalana, apetyt hamowany; gdy stres znika poziom kortyzolu nie spada, apetyt rośnie. Chroniczny stan stresu powoduje stałą produkcję kortyzolu, który stymuluje produkcję glukozy. Nadmiar glukozy zamieniany jest w tkankę tłuszczową. Uwaga, gdy jesz dużo cukrów prostych, np. w postaci ciastek czy cukierków, w odpowiedzi następuje wyrzut sporej ilości insuliny do krwiobiegu. Stężenie glukozy szybko zostaje unormowane, czasem spada nawet poniżej normy. Gwałtowny spadek stężenia glukozy powoduje wydzielanie hormonów stresowych z nadnerczy, w tym adrenaliny i kortyzolu i „zabawa” zaczyna się od nowa.